girl_with_carrotsDanas postoji veliki broj knjiga i raznih sadržaja koji se roditeljima nude da bi lakše pripremili decu za školu. Međutim, veliki je broj igara i aktivnosti koje svakodnevno možemo da upražnjavamo sa decom a koje doprinose razvoju kognitivnih veština, opažanja, pamćenja...

Naša saradnica Milica Mitrović je pripremila predlog nekih takvih aktivnosti.

 

 

 

Dopuni reč:

Igra rastavljanja reči na slogove priprema dete za nastavu čitanja i pisanja. Za ovu igru treba prvo uvežbati izgovor reči po slogovima na svom imenu: A-na, Ma-ja, a     zatim na lakšim rečima: ma-ma, ba-ba, ta-ta. Ova igra se odvija uz dobacivanje loptice, roditelj kaže jedan ili dva sloga i baci loptu detetu,a dete treba da završi reč, i da samo, pošto kaže slog, baci loptu dalje.

Prepoznaj po zvuku

child_listeningNije lako naučiti decu da slušaju i čuju. Za ovo su potrebna česta i sistematska vežbanja. Za vreme šetnji skrećite pažnju detetu na raznovrsnost zvukova u prirodi (šuma, reka, pruga, saobraćaj, stan ). Na ovaj način će dete naučiti da osluškuje i analizira zvukove.

Takođe možete detetu dati instrukciju da zažmuri i proba da po zvuku prepozna radnu koju vi izvršite (udaradnje dlana o dlan, cepanje papira, paljenje šibice, kucanje na vrata....)

Upamti šta je na slici

Dete je već mnogo puta razgledalo ilustracije u slikovnicama, enciklopedijama i knjigama, opisivalo šta vidi, i šta je na njima prikazano. U ovoj igri za razgledanje        se koristi nepoznata slika i daje se pola minuta da je dete razgleda. Zatim se slika pokriva a zadatak deteta je da opiše šta je na slici videlo. Ovo nekoliko puta ponavljamo.  Na ovaj način razvijamo dečju pažnju, vokabular i logično zaključivanje.

Omiljene razglednice

Ipostcardsgre sa slikama, razglednicama podstiču dečju pažnju, pamćenje, zapažanje. Razglednice se rašire po stolu. Zadatak deteta je da što brže odgovori na pitanja koja mu posavljate. Pitanja se naravno postavljaju u zavisnosti od sadržaja razglednice i postepeno psotaju sve teža. Na primer:

- Na kojoj razglednici ima više plave ili crvene boje?

- Na kojoj ima najviše ljudi? Biljaka? Životinja?

- Na kojoj je prikazan rad, igra, sport?

- Objasni zašto tako misliš?

Govorne igre koje podstiču kognitivni razvoj:

- Šta sve moze biti plave boje?

- Koje je voće crvene boje?

- Koje životinje imaju dve noge?

- Opis životinja;

- Šta se sve nalazi u kupatilu?

- Šta sve u ovoj prostoriji počinje na slovo S?

- Nabroj tri životinje čija imena počinju na slovo M?

- Šta sve možemo kupiti u prodavnici a da počinje na slovo K?

- Šta je sve potrebno lekaru u njegovom poslu?

- Koje životinje žive u šumi?

- Kako bismo jednim imenom nazvali psa, mačku i hrčka?

- Koji dan dolazi posle četvrtka?

- Šta je pre leta?

- Koji glas se čuje u svim ovim rečima: sto, lisica, nos, sidro, usta ?

- Lutka je igračka, a koje još igračke poznaješ?

- Kakav može biti sto?

- Šta možemo raditi olovkom?

- Suprotnosti: veliko-malo, visoko- nisko, dugačko-kratko...

- Kad dolaziš u vrtić?

- Kad ideš da spavaš?

- Kako se zove čovek, žena koji uče decu u školi?

- Reci rečenicu na drugačiji način ;

- Prepričaj priču ;

- Sastavi priču na osnovu slike ili serije slika ;

- Sastavi priču iz vlastitog iskustva ;

- Sastavi priču na osnovu zadatih reči (miš, sir, mačka ) ;

- Pronađi rimu: seka – mleka - jeka...

- Igra Kaladont: Reci reč na završno slovo ;

- Zaokruži sve reči kojima je zadnji glas T ;

- Zatvori oči i reci koje zvukove čuješ ;

- Govori glasno-tiho, visoko-nisko, brzo-sporo ;

- Koje glasove čuješ u reči mačka ?

- Koju reč čuješ kada kažem m-a-č-k-a ?

 Davanje instrukcija koje zahtevaju pamćenje, snalaženje u prostoru i promišljanje

child_holding_ear- Dotakni levom rukom desno uvo ;

- Stavi makaze iza-ispred olovke ;

- Pokaži crni krug koji se nalazi u belom kvadratu ;

- Idi u drugu sobu i sa treće police donesi žutu knjigu ;

- Udari nogom u pod i dva puta skoči na jednoj nozi

- Idi jedan korak unazad, klimni glavom i lupi nogom o pod